آشنایی با انواع خودروهای آتش نشانی و اطفاء حریق


خودروهای آتش نشانی
حتما تا کنون بارها از رو به روی ایستگاه های آتش نشانی عبور کرده اید و خودروهای آتش نشانی موجود در آن ها، توجه شما را به خود جلب نموده اند. اگر میخواهید بدانید داخل خودروهای آتش نشانی چه تجهیزاتی وجود دارد و یا خودروهای آتش نشانی چند نوع است، تا پایان این مقاله همراه باشید.

خودروی آتش نشانی چیست؟

خودروی آتش نشانی به وسیله نقلیه ای میگویند که به عنوان دستگاه متحرک اطفاء حریق عمل میکند. هدف مهم خودروی آتش نشانی، حمل آتش نشانان و تجهیزات آتش نشانی به محل حادثه جهت انجام عملیات امداد و نجات می باشد.

انواع ایستگاه های آتش نشانی
انواع ایستگاه های آتش نشانی

ایستگاه های آتش نشانی بر اساس محدوده ای که در آن واقع شده اند، تجهیزات متفاوتی دارند. مثلا ایستگاه آتش نشانی که در منطقه ای نزدیک به دریا یا رودخانه قرار گرفته، دارای تجهیزات نجات غریق و ضد آب می باشد. به این منظور ایستگاه های آتش نشانی به سه دسته کلی تقسیم می شوند:

ایستگاه های تک منظوره

در این ایستگاه ها تجهیزات در داخل خودرو آتش نشانی خاصی قرار دارد و کار اصلی این نوع ایستگاه ها نیز اطفاء حریق است. البته نه به این منظور که این ایستگاه ها فقط رسیدگی به آتش سوزی ها را در دستور کار دارند. بلکه با تجهیزات پیشرفته ای که در خودروهای این ایستگاه وجود دارد می توانند به بسیاری از حوادث غیر منتظره دیگر نیز رسیدگی کنند.

ایستگاه های دو منظوره

این ایستگاه ها علاوه بر تجهیزات اطفاء حریق و خودروهای آتش نشانی، دارای تجهیزات امداد و نجات نیز می باشند. این ایستگاه ها با تجهیزات ویژه ای که در اختیار دارند قابلیت رسیدگی به حوادث طبیعی غیر منتظره نظیر سیل، زلزله، آوار، طوفان، فروریختن چاه و ... را دارند.

ایستگاه های پشتیبانی یا چند منظوره

در این نوع ایستگاه ها علاوه بر خودروهای آتش نشانی و تجهیزات اطفاء حریق و نجات، تجهیزات سنگین و فوق سنگین خاص و حرفه ای وجود دارد. که در هنگام نیاز در محل وقوع حوادث خاص و وسیع به کار گرفته می شوند.

خودروهای آتش نشانی پرکاربرد

خودروی فرماندهی
خودرو فرماندهی

این خودرو علاوه بر استفاده روزمره فرماندهان آتش نشانی، این امکان را فراهم میکند تا فرمانده در حوادث نسبتا شدید و مهم، به سرعت در محل حادثه و صحنه عملیات حضور یابد.
به همین خاطر این خودرو از انواع سواری های قوی، پرسرعت و ایمن در نظر گرفته می شود و همچنین مجهز به بی سیم، آژیر و چراغ گردان بوده و رنگ آمیزی خودروهای آتش نشانی را دارد.

خودروی پیشرو

این خودرو‌ها مهمترین و پرمصرف ترین وسیله برای مقابله اساسی با آتش سوزی محسوب میشود. این خودرو دارای مخزن آب، پمپ آتش نشانی، تجهیزات هیدرولیکی نجات، انواع تجهیزات آبرسانی و... می باشد. که در زمان اعزام به ماموریت ها در جلوی ناوگان خودرویی حرکت کرده و گاهی فرمانده تیم آتش نشانی جهت هدایت عملیات در آن حضور دارد.
این نوع خودروی آتش نشانی دارای دو کابین است و حامل آتش نشانانی است که به محل آتش سوزی اعزام می شوند. این خودرو در تمامی ایستگاه های آتش نشانی تک منظوره که به ایستگاه های حریق معروفند، یافت می شود و جزو اصلی ترین تجهیزات اطفاء حریق در ایستگاه های آتش نشانی مستقر در مناطق مسکونی می باشد، از این نظر به خودروی آتش نشانی شهری نیز معروف است.

خودروی پسرو
خودرو پسرو

خودروی پسرو مانند خودروی پیشرو، خودروی بزرگیست که دارای مخزن آب، پمپ و تجهیزات آبرسانی است. این خودروی آتش نشانی تک کابین است. بنابراین ظرفیت مخزن آب آن از خودروی پیشرو بیشتر بوده و در آتش سوزی ها به عنوان تامین کننده آب مورد نیاز برای خاموش کردن آتش بسیار بااهمیت است.

مطلب مرتبط: آشنایی با انواع کپسول های آتش نشانی

خودروی لوله کشی

این ماشین آتش نشانی، دارای تجهیزاتی مانند لوله ها و شلنگ ها جهت آبرسانی از شیرهای ایستاده آتش نشانی ضد یخ (fire hydrant) به محل حادثه می باشند. علاوه بر این، به دلیل سبک بودن، توانایی انجام ماموریت های جزئی و کوچک را دارد.

خودروی تانکر آب
خودروی تانکر آب

خودرویی است که دارای مخزن آب به گنجایش 12000 لیتر یا بیشتر است. این خودرو دارای پمپ آتش نشانی نیست و تنها در مواقعی که به دلیل وقوع حریق های گسترده نیاز به آب زیادی باشد، به محل عملیات اعزام می شود.

خودروی نجات

این دسته از ماشین ها اکثرا سبک اند و معمولا شبیه به خودروهای عادی آتش نشانی بوده، اما برخلاف آن ها، فاقد مخزن آب و کف بوده، پمپ آتش نشانی هم ندارند. و دارای تجهیزات تخصصی عملیات نجات می باشند. البته انواع سنگین خودروهای نجات نیز در ناوگان خودرویی آتش نشانی وجود دارد که در هنگام نیاز به محل وقوع حادثه اعزام می شوند.
خودرو‌های نجات برای مقابله با حوادث خاص طراحی شده اند. در این خودروها انواع لباس های ایمنی، ابزارهای تشخیص انواع مواد خطرناک و مواد خنثی کننده، ابزارآلات جمع آوری و جلوگیری از ریزش و پاشش مواد و… جای داده شده است.
مطلب مرتبط: انواع تجهیزات آتش نشانی


خودروی پشتیبانی

این خودروها شامل انواع بیل مکانیکی، لودر، بابکت، جرثقیل، تانکرهای سوخت رسان، خودروی حمل کف و فوم، خودروی حامل تجهیزات تامین روشنایی، خودروی حمل دستگاه تنفسی، تریلی، بالابر و نردبان ها می باشند.
البته ممکن است برخی از خودروهای آتش نشانی مانند نردبان و بالابر در برخی از ایستگاه های آتش نشانی تک منظوره نیز وجود داشته باشد. وجود آن ها بستگی به بلندی ساختمان ها و تراکم جمعیتی در آن منطقه دارد.

خودرو حامل نردبان
خودرو حامل نردبان

این گروه از خودروها، جهت انجام عملیات آتش نشانی امداد و نجات در ارتفاع ساخته شده اند. ساختمان کلی آن ها عبارت است از یک شاسی که نردبان کشویی یا بالابر هیدرولیکی به روی آن نصب شده است. عملکرد اصلی نردبان چرخشی، فراهم کردن دسترسی یا خروج آتش نشانان و قربانیان آتش سوزی در ارتفاعات بالا، پاشش آب به یک نقطه که بابت ارتفاعش خارج از دسترس می باشد، همچنین امکان ایجاد بستری که از طریق آن بتوان کارهایی مانند تهویه یا تعمیرات اساسی انجام داد نیز جزو وظایف آن است.
خودروهای حامل نردبان فاقد مخزن آب یا هر ماده خاموش کننده دیگر بوده، اما بعضی از انواع آن ها پمپ آتش نشانی دارد.
نمونه های جدید این خودرو‌ها، تجهیزاتی مانند سبد حمل افراد، مانیتور ثابت آتش نشانی، برانکارد و… نیز دارند.

خودرو آتش نشانی فرودگاهی

طبق استانداردهای سازمان آتش نشانی جهانی، تمامی فرودگاه های غیرنظامی باید خودروهای آتش نشانی خود را داشته باشند. بدین ترتیب دسته ای از خودروهای آتش نشانی به طور اختصاصی برای خدمت در فرودگاه ها طراحی و ساخته می شوند.
از ویژگی های این خودرو‌ها میتوان، شتاب زیاد، امکان حرکت مطلوب در زمین های ناهموار اطراف فرودگاه، مخزن آب و کف بزرگ و... را نام برد.
بدین خاطر که امداد رسانی به هواپیماهای سانحه دیده باید بسیار سریع صورت گیرد، هم به لحاظ نجات جان سرنشینان و هم از نظر موفقیت در محار آتش، عملیات اطفاء حریق به صورت اتوماتیک و از طریق مانیتورهای بسیار قوی و خاص خودرو صورت میگیرد.

سخن پایانی

ماشین های آتش نشانی، یکی از حیاتی ترین تجهیزات ایمنی در دنیای امروز محسوب میشوند و طراحی شده اند تا بتوانند در صورت بروز حوادث غیر منتظره، در کوتاه ترین زمان ممکن در محل حادثه حضور یابند و به یاری انسان بشتابند. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و به اطلاعات شما در این زمینه بیفزاید.



موضوعات: ایمنی,
برچسب ها: خودرو آتش نشانی , ماشین آتش نشانی , کامیون آتش نشانی , انواع ماشین اتش نشانی , ایستگاه آتش نشانی ,
[ بازدید : 8 ] [ امتیاز : 4 ] [ نظر شما :
]
[ يکشنبه 1 خرداد 1401 ] [ 11:52 ] [ لباس کار ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر