کمربند ایمنی کار در ارتفاع چیست؟


کمربند ایمنی کار در ارتفاع
با شنیدن واژه ارتفاع، بی اراده دچار هیجان و ترس می‌ شویم و این مسئله کاملا طبیعی است. فعالیت هایی مانند کار بر روی داربست و یا دکل‌ برق که توسط کارگران ساختمانی انجام می‌ شود و یا کارگرانی که شیشه های مجتمع‌ های بزرگ را پاکسازی می‌ کنند و...

سایر مشاغل پر خطر دیگر که ممکن است منجر به سقوط شخص گردد، همه و همه مشاغلی پرخطر و حادثه آفرینی هستند که استفاده کمربند ایمنی در آن ها بسیار موضوع مهمی است که نباید نسبت به آن بی اعتنا بود و حتما باید موارد ایمنی در اینگونه کارها رعایت گردد.

کمربند ایمنی در ارتفاع

در مواقعی که ارتفاع کم باشد، نهایتاً به زخمی شدن و یا شکستگی قسمت‌ های بدن منجر خواهد شد. اما هنگامی‌ که ارتفاع بسیار زیاد باشد فرد با خطر مرگ رو به‌ رو می شود. زمانی‌ که ما در یک ارتفاع بالا مشغول انجام کار هستید، عملاً دستان ما هیچ تکیه‌ گاهی نخواهند داشت و حتی یک لحظه لغزش منجر به سقوط خواهد شد.

ابزار مهار کننده ای که می‌ تواند فرد را تحت کنترل خود در آورد، و خطر سقوط را کاهش دهد، کمربند ایمنی کار در ارتفاع نام دارد.

کمربند های ایمنی از جمله تجهیزاتی هستند که وظیفه حفاظت از سلامت و جان افراد را دارند. به‌ همین‌ جهت باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند تا در صورت بروز خطر، بتوانید از مهلکه جان سالم به‌ در ببرید.

ویژگی های انواع کمربند ایمنی
کمربند ایمنی کار در ارتفاع

به طور کلی تجهیزات ایمنی با حفظ سلامتی افراد سر و کار دارند. پس باید در هنگام خرید از کیفیت و کارایی آن ها اطمینان حاصل کنید تا در صورت بروز هر گونه خطا و یا مشکل در ارتفاع بتوانید با اعتماد به این تجهیزات از خود حفاظت کنید.

استفاده از کمربند ایمنی کار در ارتفاع، بسته به نوع فعالیتی که فرد انجام میدهد، دارای ویژگی های متفاوتی است. بهتر است پیش از خرید در خصوص قابلیت های هارنس اطلاعات کاملی کسب کنید.

انواع کمربند های ایمنی

کمربند های ایمنی کار در ارتفاع به‌ عنوان یکی از تجهیزات حافظ سلامت انسان در ارتفاعات، به دو دسته کلی تقسیم می‌ شوند:

کمربند سیمبانی

این نوع کمربند بسیار ساده است و بر دور کمر فرد قرار گرفته و حائل می‌ شود. معمولا تکنسین‌ های اداره برق در مواقع لزوم از آن استفاده میکنند.

عملکرد این مدل از کمربند بدین‌ گونه است که اگر شخص در حین کار سقوط کند، از ناحیه کمر نگه‌ داشته می‌ شود تا بتواند بار دیگر در مکانی استقرار یابد.

بر روی کمربندهای سیمبانی بخش‌ هایی جهت قرار دادن تجهیزات احتمالی کار در ارتفاع تعبیه‌ شده است، و دیگر نیازی به حمل اشیا اضافی نخواهید داشت. این کمربند تمامی استاندارد های لازمه را کسب کرده است و در زمینه ارتفاعات بلند عملکرد بسیار خوبی دارد.

کمربند هارنس

این نوع کمربند ایمنی، هارنس است که بسیار بهتر و به‌ طور کامل بدن را در بر می‌ گیرد. این کمربند ایمنی بسیار با کیفیت بوده و از ترکیبات پلیمری و الیاف تولید شده‌ است، که بسیار مقاوم و محکم عمل می‌ کند.

کمربند ایمنی هارنس از بخش کتف‌ ها تا قسمت ران پا را در بر می گیرد. طناب کمربند هارنس از میان دو کتف به روی سینه و پشت کمر متصل است. بنابراین در هنگام سقوط همه ی فشار وارده را میان سینه و ران پا ها و شانه‌ ها و تنه تقسیم می‌ کند. به این علت ایمنی بالایی دارد و بسیار مناسب کار در ارتفاع است.

کمربند ایمنی شوک دار

همانگونه که از نامش پیداست دارای لَنیاردی است که برای کنترل ضربه به بدن فرد در هنگام سقوط به کار می رود. این شوک گیر در قسمت اتصال لنیارد قرار می گیرد و می تواند ضربه ای که در هنگام سقوط به بدن وارد می شود را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

اکثر این تجهیزات دارای آستانه تحمل بسیار بالایی هستند، تا بتوانند آسیب های ناشی از سقوط را تا حد زیادی پوشش دهند.

کمربند ایمنی پاراشوت
کمربند ایمنی کار در ارتفاع

کمربند ایمنی پاراشوت نوعی هارنس است که عموما برای عملیات های امداد و نجات و کار در ارتفاع از آن استفاده می شود. از کمربند پاراشوت در عملیات هایی که سه پایه نجات در آن بکار می رود نیز استفاده می شود. علت نام‌ گذاری این محصول، استفاده از آن به‌ عنوان کمربند ایمنی در چتر نجات است.

کمربند ایمنی قلاب بزرگ

کمربند ایمنی قلاب بزرگ همان کمربند ایمنی کار در ارتفاع (فول بادی) تمام بدن می باشد که لنیارد آن دارای قلاب بزرگ می باشد.

کمربند ایمنی دو قلاب

کمربند ایمنی دو قلاب یکی از ساده ترین و کاربردی ترین کمربند های موجود برای کار در ارتفاع است. زیرا بر خلاف ظاهر ساده، کاربرد های فراوانی دارد.

کمربند دو قلاب دارای دو عدد لنیارد می باشد که کمربند ایمنی متصل می شوند. بیشتر لنیاردها دارای طولی بین 1 تا 5/1 متر هستند.

کمربند ایمنی دو قلاب، کاربردهای متنوعی دارد زیرا به کاربر این امکان را می دهد تا همواره یک نقطه اتصال در هنگام جابجایی ها داشته باشد. مانند صعود یا فرود از نزدبان ها و پلکان ها و دکل ها، کارهای ساختمانی و استفاده از داربست، لایف لاین افقی و…

نکات و توصیه هایی در مورد استفاده از هارنس
کمربندایمنی کار در ارتفاع

  • تمامی کمربند های ایمنی، دارای سایز بندی می باشند. به همین دلیل بهتر است در هنگام خرید، سایز هارنس را متناسب با اندام افراد تهیه کنید تا فرد به آسانی از آن استفاده کند.
  • هارنس یک وسیله ایمنی انفرادی می باشد و هر کاربر باید هارنس مخصوص به خود را استفاده نماید. در صورتی که هارنس توسط شخص دیگری مورد استفاده قرار گیرد. ممکن است از مشکل بوجود آمده برای هارنس اطلاعی نداشته باشد و در حین کار، موجب حادثه گردد.
  • پیش از هر بار استفاده، جهت اطمینان از سالم بودن هارنس، آن را مورد بررسی قرار دهید.
  • برای شستشوی هارنس باید به دستورکار شرکت سازنده توجه نمود. بهترین روش شستشوی هارنس، استفاده از آب و صابون می باشد و از گرما دادن جهت خشک نمودن آن باید خودداری شود.
  • پس از پوشیدن هارنس باید آن را متناسب با بدن خود رگلاژ نمایید و توجه داشته باشید که بند های آویزان هارنس مهار گردند.
  • هارنس ها دارای تاریخ مصرف می باشند. که در داخل کاتالوگ محصول درج می گردد.
  • به دلیل ریسک بالا در فعالیت های کار در ارتفاع، از هارنس های استاندارد که دارای شناسنامه می باشند استفاده گردد.
  • هارنس ها دارای برچسب دوخته شده ای می باشند. که اطلاعاتی شامل شماره سریال، نام کشور و کمپانی سازنده، تاریخ تولید و استانداردهای لازم روی آن درج شده است.
  • هارنس ها هم از نظر جنس و هم از نظر ارگونومی دارای اهمیت می باشند. تا هم سبب راحتی کاربر شوند هم به درستی نیروی وارد بر بدن را تقسیم کنند.
  • حداکثر وزن کاربر برای استفاده از هارنس توسط شرکت های سازنده 140 کیلوگرم می باشد.
  • هرگونه تغییر یا تعمیر بر روی هارنس فقط توسط شرکت سازنده مجاز می باشد. در غیر این صورت احتمال عدم کارایی در شرایط اضطراری بیشتر می شود.


موضوعات: ایمنی,
برچسب ها: کمربند ایمنی کار , کمربند ایمنی کار در ارتفاع , کمربند ایمنی کار چیست , کمربند ایمنی ارتفاع , انواع کمربند ایمنی ,
[ بازدید : 11 ] [ امتیاز : 5 ] [ نظر شما :
]
[ شنبه 28 خرداد 1401 ] [ 16:32 ] [ لباس کار ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر